Love is in the hair

Love is in the hair

torsdag 18 maj 2017

Trädgårdsmästarens anteckningar

I dag tänkte jag bjuda på ett litet boktips!

Nåt som ligger i tiden nu är trädgården. Maj månad som fullkomligt exploderar utomhus för att sedan ebba ut i en blomsterprakt utan dess like som doftar alldeles ljuvligt. Bina flyger runt och hittar fram till blommornas värdefulla  nektar. Det är nu det börjar spira och grönska i alla buskar och träd. Önskar jag kunde frysa denna härliga tid som vi befinner oss mitt i,  och leva i denna bubbla ett tag till framöver.

I den här boken som heter: Trädgårdsmästarens anteckningar så beskriver författaren årstidernas alla skiftningar och ger handfasta tips och råd om vad du bör tänka på under hela året, med början på mars månad.

Relaterad bild

Jag har precis börjat titta i boken och har skummat nu igenom de första kapitlen som handlar om mars, april.
-Livet börjar med döden. Kretsloppet...Om man ska dra en paralell med trädgården  så stämmer denna beskrivning väldigt bra. I komposten som allt dött hamnar, hittar vi som mest liv. Allt detta bryts ner och blir små microrganismer som blir odlingsbar jord så småningom. Jorden som sen blir, gör att blommor och växter gror och växer upp osv. osv.

I detta kapitel nämner författaren sina förfäder. Spännande läsning för mig också att läsa eftersom det även är mina förfäder! Johan Pettersson som var min farfars far. Min farfar John och Andrés farmor Britta var syskon samt hans bror Torsten som också nämns i boken.  Britta och hennes vänninna Barbro finns också med i bokens första kapitel. Britta gifte sig och flyttade till Falun och rotade sig där. Kommer ihåg henne eftersom hon och hennes familj alltid tillbringade minst en vecka varje sommar här i Töcksfors. Det som min Farfar och hon hade gemensamt var deras humor. Det finns mycket roliga minnen från dessa  fantastiska personligheter.

 Bildresultat för andre strömqvist

Andrè Strömqvist som beskriver sig som trädgårdsmissbrukare delar med sig och låter oss följa med honom under ett år i sitt odlarliv. Han har en gedigen bakgrund och du kan läsa mer om honom  HÄR


Bildresultat för andre strömqvist

Så glad att jag fick låna denna bok av min mamma just nu. Har blivit så inspirerad att ta tag i min egen trädgård, och i sommar blir det absolut en tur upp till Kniva där han har sin trädgård och trädgårdshandel i en gammal lanthandel. Kniva trädgård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar