Love is in the hair

Love is in the hair

måndag 12 september 2011

Hösten: Högsäsong för kurser

Hej igen, ny vecka. Förra veckan och två veckor framöver kommer det att bli en del kurser. Tänkte skriva lite om vad jag gjorde i fredags:
Förmiddagen tillbringade jag på intui.no Det är ett träningscenter för mental träning. Kursen jag var på handlade bland annat om
-Vad det är som styr dina handlingar-
Vi pratade även om kroppsspråk och vilka signaler vi skickar ut till omgivningen. Ett väldigt intressant ämne.

Vigdis Reksten sa: Praktiska människor (frisörer bl.a) lär sig bäst när teori kan sättas i samband med något som ska göras. När lust och intresse är drivkraften faller teorin lättare på plats. Utbildning kan vara en färskvara. Vi lär hela livet och måste hela tiden anpassa oss. Det du en gång ytbildade dej till kanske ledde dej in på en annan bana. Praktisk erfarenhet gör så att människor mognar, blir klokare och mer kunnskapsmotiverade. Konsten är då att finna glädjen i att använda sej själv på vägen.

Det frisörbranchen sliter med är att frisörer ska känna utmaning och glädje i att stanna länge i yrket. Vigdis (grundare av Intui och frisörkedjan På Håret) brinner för att påverka detta.

Jag arbetade i paharet på Lysaker Torg för 12 år sen. Efter 10 år var jag tillbaka igen tack vare På Hårets filosofi som bygger på att finna lösningar för varje specifik individ. Jag känner mej priviligerad och tacksam för att arbetet i Töcksfors och Oslo går att kombinera. Jag har arbetat på detta sätt i 1 1/2 år nu och det fungerar perfekt! Vilken annan arbetsgivare skulle gå med på ett sånt upplägg?

Jag har arbetat som frisör i 19 år (medelåldern som frisör ligger på 27-28 år). Det kan vara lätt att man tröttnar om man inte vidareutvecklas.
Man lär så länge man lever.

Onsdagen den21/9 kurs på salongen. Faglig leder Line i På Håret kommer på besök i salongen på Lysaker. Då ska vi gå igenom den nya H3klippen.
Torsdagen den 22 kurs på FI. Loreal informerar om nyheter i färgbranchen.
Så ser det ut på kursfronten de kommande veckorna.

Återkommer senare om vad jag förhoppningsvis kommer att lära mig på dessa kommande kurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar