Love is in the hair

Love is in the hair

tisdag 14 januari 2014

Rikedom

 

Vad är rikedom för dig, vad är rikedom för mig?

Rikedom ett ord värt att definiera!

Första tanken pengar, makt eller materiellt välstånd. Kanske hamna på röda mattan och springa på en massa premiärer. Detta har jag nedan skrivit en del om. Det är något jag kommer att fortsätta med, eftersom jag i mitt yrke söker inspiration så som så många andra.

Förr var det vi som frisörer som bestämde vilka frisyrer som skulle komma inför varje vår eller höst. Svenska frisyrmoderådet hade en otroligt viktig roll i frisörbranschen. Det var de som jobbade fram en kollektion som sedan skulle presenteras för oss frisörer. För att vi sedan skulle tala om för våra kunder att vi varit på en vårvisning och på så sätt var uppdaterade på vilken frisyr som gällde.  Nu har media och den otroliga tillgången till internet gjort att mode så som kläder och frisyrer bla. sprids som nyheter på ett annat sätt. Denna totalomvändning skedde för många år sen och har eskalerat  gradvis för varje år. Nu: Dagen efter Sandra Bullock varit på en premiär eller gala skrivs det om detta på bloggar och nyhetsflöden på många olika ställen runt om i världen. Vi som frisörer får kunder som också följer detta flöde av nyheter. Inte sällan händer det att jag får en kund i stolen som letat fram en bild. Kanske från nån aktuell kändis, men inte alltid. Det kan även va en kund som smygtagit en bild på maten av en nacke som hon gillade;-) Därför är det svårt att svara på den traditionella frågan som kunder fortfarande ställer: Vad är inne nu?? Inte har heller Frisörbranschen en linje. Går du på en visning med Loreal så kan den se helt anorlunda ut än tex. Redkens. Frisörvisningar i all ära, jag kommer fortfarande att gladeligen fortsätta att gå på dessa. Tar då till mig de bitar jag gillar och försöker omvandla det jag ser till mina kunder.

Detta om frisörbranschen som jag gled in på, men nu tillbaka till vad inlägget egentligen skulle handla om och vad jag började skriva om: Rikedom...

En annan tanke på detta område kan även vara lycka, trygghet, äta sig mätt för dagen eller att ha ett jobb att gå till. Det kan också vara som Preben skriver: Att lägga ihop ved för vintern.
Känner sån otrolig tacksamhet och lycka över att ha en familj, tak över huvudet och en plats på jorden som är min. Känslan att få stoppa om barnen varje kväll är också en härlig och helt underbart varm känsla!
Röda mattan i all ära, men denna inre känsla av rikedom som inte går att mäta i pengar är obeskrivlig!

 
 
 
  

Bilder från en höstdag uppe vid Örvattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar